Julkaisut
27.5.2021
Juri Markkula x Nordiska Galleriet
Suoritettuaan asepalveluksensa Suomessa hän oli itse asiassa matkalla Barbadokselle, mutta elämä vaati toisin, ja hän päätyi Tukholmaan, jossa hän perusti perheen. Vaikka hän oli nuorempana piirtänyt jonkin verran, hän ei aikonut opiskella taidetta. Sitten - lukioaikana - hän teki sarjakuvia, joita hän julkaisi fanzineissa. Ja hän itse sanoo, että siitä voi nähdä jälkiä hänen taiteessaan nykyään, sarjakuva on seurannut ja siitä on tullut usein toistuva neliö hänen töissään.
Juri Markkula syntyi vuonna 1970 Turussa, mutta on asunut ja työskennellyt Gotlannissa jo pitkään. Tekniikassaan ja ilmaisussaan hän yhdistää taidetta ja kehittynyttä teknologiaa omalla ainutlaatuisella tavallaan, jolloin osatekijät ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja vahvistavat toisiaan. Hänellä on useita menestyksekkäitä ja kiitettyjä näyttelyitä ympäri maailmaa ja merkittäviä teoksia julkisiin ympäristöihin, ja nyt hän tekee yhteistyötä Nordiska Gallerietin kanssa. Taiteen ja huonekalusuunnittelun yhdistelmässä hän on soveltanut tekniikkaansa Haysin Palissade-sarjaan. Green to Lilac on seitsemän ainutlaatuista esinettä, jotka on luotu yksinomaan Nordiska Gallerietille.
Mitä taide on sinulle?
- Rima on asetettu "ihmeeseen", mutta itse asiassa sisällyttäisin kaiken ihmisen toiminnan tähän termiin. Kaikki, mihin liittyy perusteellinen yritys kommunikoida eri välineiden kautta. Se, mitä tai kenen kanssa kommunikoidaan, ei ole niinkään tärkeää.
Miten kuvailisit taidettasi?
- Ehkä teokseni ovat fyysisiä asioita, jotka pyrkivät olemaan eri tilassa kuin missä ne sijaitsevat.
Tätä lähestymistapaa olen kehittänyt edelleen, ja nykyään käytän monia erilaisia tekniikoita, joiden avulla voin olla itse "tekemisen" katsoja. Ja nautin siitä, että seison vieressä tai edessä ja näen, miten lopputulos syntyy.
Kuinka tärkeää taide on ihmiskunnalle?
- Taide, musiikki, kirjallisuus ja muut ilmaisun muodot ovat seurausta kyvystämme kommunikoida. Tämä on niin olennainen osa olemustamme, että on mahdotonta kuvitella elämää ilman taiteellisen ilmaisun elementtejä. Silloin sitä voidaan tehdä ja käyttää joko tarpeesta tai huvin vuoksi, sekä esiintyjän että katsojan toimesta.
Millaisena näet tapamme lähestyä taidetta? Voivatko ihmiset joskus tuntea pelkoa siitä, etteivät ymmärrä tai tiedä tarpeeksi?
-Luulen, että kiinnostus taiteeseen herää äkillisestä impulssista, konkreettisesta kokemuksesta. Näet jotain, johon reagoit, ehkä siksi, että se vetää sinua puoleensa jollakin tavalla. Sitten suhde syvenee, mitä enemmän siihen paneutuu. Sellaiset asiat kuin pelko ja muut negatiiviset tunteet tai taiteen kohtuuton kunnioittaminen vain haittaavat vaikutelmia, ajatuksia ja koko kokemusta. Kokemuksessasi taideteoksesta ei ole mitään oikeaa tai väärää, mutta voi olla lisää kerroksia löydettävänä.
Sinulla on oma ilmaisusi ja myös oma tekniikkasi - miten ja mistä se on syntynyt?
- Opiskeluaikana maalasin paljon siveltimillä, öljyväreillä ja muilla perinteisillä menetelmillä ja materiaaleilla. Tuohon aikaan haaveilin "maalauskoneesta", jota voisin ohjata ja jonka saisin suorittamaan maalausprosessin eri vaiheita. Minusta tuntui, että olisi paljon helpompaa ja myös nopeampaa ja mukavampaa päästä tuloksiin, jos voisin tuottaa uuden värikentän tai vaihtaa sävyä napin painalluksella. Nämä olivat ensimmäiset ideat "maalauskoneista", jotka toteutin ja esitin loppunäyttelyssäni. Olen jatkanut tämän lähestymistavan kehittämistä, ja nykyään käytän paljon erilaisia tekniikoita, joiden avulla voin olla itse "tekemisen" katsoja. Nautin siitä, että seison vieressä tai edessä ja näen, miten lopputulos syntyy.
Mikä inspiroi sinua? Sekä Nordiska Gallerietiin luomiesi teosten että luovuutesi kannalta yleensä.
- Minua inspiroi usein kokemus siitä, että jokin vaikuttaa hyvin todelliselta. Jotain, joka onnistuu murtamaan tavanomaisen näkemisen tavan, jossa yleensä olet. Usein sen voi laukaista digitaalinen todellisuus tai erilaiset materiaalit, jotka näyttävät olevan eri paikassa tai valossa kuin ympäristö. Sain idean Palissade-ilmaisuun monta vuotta sitten, kun näin auton, joka oli maalattu väriä vaihtavilla pigmenteillä. Kun se ajoi ohitseni, se näytti liikkuvan aivan eri tavalla kuin muut autot, se erottui ja näytti leijuvan toisessa ulottuvuudessa. Minun oli seurattava sitä, kunnes se pysähtyi, ja selvitettävä, mikä teki siitä erilaisen kuin kaikki muut tiellä liikkuvat ajoneuvot.
Miten taiteen soveltaminen käyttöesineeseen, huonekaluun, kuten Palissadeen, eroaa siitä, kun luodaan jotain tyhjästä?
- Minulle ideat syntyvät usein hitaasti, joten on mukavaa pystyä käyttämään niitä uudelleen eri muodoissa ja soveltaa niitä tavalla, jota en yleensä tee. Mielestäni tulos oli myös yllättävän myönteinen.
Miten toivot, että nämä ainutlaatuiset esineet sijoitetaan, miten niitä käytetään, miten ne elävät omistajansa ja kotinsa kanssa?
- Keskityn varsinaiseen "lunastukseen" ja ajattelen hyvin harvoin asioiden tulevaisuutta. On tietenkin täysin jokaisen oma asia, mitä hän tekee yksilöllään, mutta on hauskaa, että ne todella toimivat sekä esineenä että huonekaluna.
Mitä seuraavaksi?
- Minulla on studiossa muutama meneillään oleva projekti, ja tänä kesänä luonnostelen sisustusta lähes 3000 neliömetrin suuruiseen ulkotilaan. Syksyllä odottaa hauska projekti yhdessä ihanien kollegoiden ja japanilaisen taittoseinämestarin kanssa. Siitä tulee sekä työpaja että näyttely.
Juri Markkulan teoksia on esillä näyttelyssä Nybrogatanilla sijaitsevassa liikkeessä. Myynti tapahtuu kiinnostuksen ilmoittautumisen mukaan ja ilmoittautumisjärjestyksessä.
Samankaltaisia artikkeleita
Toivotamme tervetulleeksi NINE
NINE tuo yhteen nousevia ja vakiintuneita eurooppalaisia lahjakkuuksia luodakseen sekä itsevarmoja että hienostuneita malleja nykyaikaisiin ympäristöihin.
6.5.2024
Betonista tuolitaidetta poltettuun mäntypuuhun
Yksinomaisena jälleenmyyjänä Nordiska Galleriet esittelee Jonas Bohlinin Källemolle suunnitteleman rajoitetun painoksen. Concrete KOL on uusi painos hänen vuonna 1981 ilmestyneestä tuolidebyytistään, ja sitä julkaistaan vain 100 kappaletta.
24.5.2022
Vuodesta 1957 ja tulevaisuuteen
Jotkut vanhenevat arvokkaasti, toiset ottavat askeleen pidemmälle ja jalostuvat vuosien mittaan. Kuten hyvin kypsynyt vuosikertaviini tai ainutlaatuisen muotoinen design-esine. Arne Jacobsenin Grand Prix on erinomainen esimerkki jälkimmäisestä.
20.9.2021
Lattia kuormalavalla
Nordiska Galleriet lanseeraa nyt rajoitetun painoksen Artekin ajattoman suosittua design-ikonia Stool 60:tä juhlistaakseen pitkää ja vankkaa, vuosikymmeniä kestänyttä suhdetta.
3.11.2021